Erik Günther met Jarno Bouius in 2016 naar het ONK Zijspan

SONY DSC
Ilse de Haas geeft Erik instructie.

Afgelopen zaterdag heeft Erik meegedaan aan de eerste praktijk dag voor de licentiecursus van de Dutch Sidecar Racing Association (DSRA). Jarno, vorig jaar bakkenist in het ONK zijspan maakt in 2016 de overstap naar bestuurder. Hij zal uitkomen in het DSRA Experience zijspan, welke ieder jaar ter beschikking wordt gesteld aan nieuw talent, om de zijspansport te promoten. Erik kwam via Frank Remmé van DSRA in contact met Jarno die op zijn beurt nog op zoek was naar een bakkenist voor zijn combinatie. Doordat Erik geen vastomlijnde plannen had om met zijn Suzuki competitie te gaan rijden, bood hij aan om een testdag mee te draaien. Deze dag beviel zo goed, dat Jarno en Erik hebben besloten om in 2016 samen deel te gaan nemen in het ONK zijspan.

Voor Erik officieel deel kan nemen aan wedstrijden, zal hij nog wel de volledige licentiecursus moeten gaan volgen. De eerste theorie dag was al geweest, dus deze moet in ieder geval ingehaald worden. De eerste praktijk dag is afgelopen zaterdag met succes afgerond, het volgende deel van de cursus zal worden gehouden in Frankrijk. Maandag 14 en dinsdag 15 maart vervolgt DSRA haar licentiecursus op het circuit Val de Vienne nabij Poitiers. Dit circuit is voor Erik niet onbekend, in het voorjaar van 2014 heeft hij daar deelgenomen aan de licentiecursus voor de OW cup.

Voor zowel Jarno als Erik is het een nieuwe stap in hun race carrière. Beide mannen gaan een discipline in de sport doen, welke zij niet eerder hebben gedaan. Erik heeft weliswaar behoorlijk wat jaren ervaring met competitie rijden op circuits, maar dan wel in een soloklasse. Jarno heeft eveneens circuitervaring, maar dan als bakkenist. Het bemannen van de combinatie zal een nieuwe uitdaging worden voor beide mannen.

Zijspanracen is een spectaculaire sport, de combinaties hebben weinig meer van doen met een reguliere motor. In de vroege jaren, waren reguliere motoren waar een span aan gebouwd werd. Inmiddels zijn het monocoque frames met volledige stroomlijn. Wat hetzelfde is gebleven, zijn rijder en passagier. Juist de combinatie van deze twee zijn de sleutel voor succes, daar waar de rijder moet zorgen voor het tempo en de strakke lijnen, is de passagier verantwoordelijk voor de balans in de combinatie. Enerzijds moet er druk zijn op het achterwiel om zoveel mogelijk tractie te hebben, anderzijds moeten alle wielen aan de grond blijven om goed te kunnen sturen en tenslotte moet de luchtweerstand op de rechte einden zo laag mogelijk zijn. Beide mannen moeten harmonieus samenwerken om zo goed mogelijk rond te komen.

Op het juniortrack, werkten Jarno en Erik met veel plezier de testdag af, beide hadden een goed gevoel over de samenwerking en kijken er naar uit om samen de strijd aan te gaan in het kampioenschap welke in Nederland, België en Duitsland zal worden gehouden onder de vlag van de KNMV.