OW cup race 16 augustus

SONY DSC
wachten tot de pitstraat open gaat

16 augustus, de eerste wedstrijd na de zomerstop. In de ochtend is het behoorlijk nat op het circuit maar het lijkt er op dat de baan langzaam opdroogt in de aanloop naar de eerste kwalificatie. Tijdens het ontbijt krijgen van Gé het bericht dat hij met migraine is wakker geworden, hij heeft medicijnen genomen en is terug zijn bed in gegaan. Een behoorlijke domper voor Gé, tijdens zijn uitstapje naar de ZAC competitie stond hij op het podium, deze lijn had hij graag door willen zetten. De eerste sessie is pas na 12 uur, dus gaat de rest van het team aan de slag met de voorbereidingen. Erik meldt Gé voor de zekerheid aan zodat hij in ieder geval kán starten als hij later op de dag alsnog op het circuit aankomt.

De eerste kwalificatie: In de aanloop naar de eerste kwalificatie droogt het circuit langzaam op, op buienradar zien we overal regen in de regio, maar precies in de buurt van Assen lijkt het nog een tijdje droog te blijven. Een klein half uurtje voor de start van de kwalificatie is de baan op start finish en veenslang helemaal opgedroogd. Erik neemt het besluit om te wisselen naar slicks, de tweede kwalificatie is bijna zeker nat, dus moet het nu gebeuren. In no-time wisselen we de wielen en kan Erik de baan op voor zijn eerste sessie op de 600 sinds 23 mei. In de sessie neemt Erik geen enkel risico, de baan heeft nog enkele natte plekken en het is zeker niet de bedoeling om er in de eerst kwalificatie af te gaan. Gedurende de sessie spettert het een beetje en tegen het einde zet de regen door. Bij binnenkomst heeft Erik de 29e tijd achter zijn naam staan. Erik “Het is goed om weer op de machine te zitten, het lijkt er op dat hij over de hele linie iets beter loopt dan tijdens de laatste wedstrijd. Het remmen gaat goed, tegen het einde van de sessie begon mijn hand wel wat pijnlijk te voelen bij het opendraaien van het gas en het insturen. Straks maar wat pijnstillers nemen en dan zien we wel hoe het verder gaat. Het kon allemaal beslist een stuk harder maar dat kan straks in de race ook nog wel.”

SONY DSC
wachten voor de start van de race

Gé komt niet in actie tijdens de eerste kwalificatie en zegt ook af voor de rest van de dag. De migraine wordt wel minder, maar de medicijnen zorgen ervoor dat hij behoorlijk duf is.

Tweede kwalificatie: De regen die aan het einde van de eerste kwalificatie kwam opzetten stopt niet meer. We besluiten de machine dan ook vrij snel na de sessie op regenbanden te zetten. Bij het wisselen van de wielen wordt een foutje gemaakt, dit merken we pas aan het begin van de sessie. De machine gaat terug de box in waarna het voorwiel er uit en weer er in moet. Terwijl de tijd langzaam wegtikt werken we met het hele team hard aan de voorkant van de machine. Met nog 6 minuten op de klok kan Erik de baan op, met een beetje geluk kan hij nog twee getimede ronden rijden. Het is in ieder geval genoeg om te voelen of alles in orde is voor de wedstrijd. Bij het ingaan van de tweede ronde wordt de sessie stilgelegd met code rood. Er ligt een groot oliespoor bij het uitkomen Meeuwenmeer. Erik komt hierdoor niet aan het rijden van een getimede ronde toe. Erik “Dat was even stressen aan het begin van de sessie, een klein busje zorgde ervoor dat het wiel niet goed vrij liep. Goed dat ik het meteen voelde, anders hadden we waarschijnlijk ook nog schade gehad aan de voorkant. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, als team hebben we het zo snel we konden opgelost en had ik de mogelijkheid om alvast op de natte baan te rijden. Jammer van de rode vlag, anders had ik wat meer gevoel voor wat betreft grip op de baan gekregen dit zal ik nu in de wedstrijd moeten gaan merken.”

SONY DSC
gezellig druk in de box

De wedstrijd: Het duurt vrij lang voor het oliespoor is opgeruimd, hierdoor loopt het programma behoorlijk uit en start de wedstrijd pas om 17.40. Na de lunch zetten we de machine klaar voor de wedstrijd en begint het lange wachten. Er is in de tweede kwalificatie niets veranderd aan de startopstelling, waardoor Erik vanaf de 29e plaats zal starten. Vooraf nemen we de taktiek voor de wedstrijd door, Erik zijn PR in het nat ligt rond de 2.10 dat zou in dit veld goed zijn voor de top 5. Het doel is om bij de start meteen de binnenkant te kiezen zodat je niet door een vallende rijder kan worden meegenomen en dan tot aan de veenslang uit het gedrang blijven. Erik komt goed weg bij de start en duikt meteen naar rechts, na een rondje komt hij door op de 22e plaats. In de volgende ronden pakt hij  nog wat plaatsen, na 5 rondjes ligt Erik al op de 15e plaats. Bij het ingaan van de zesde ronde zien we dat Erik wat tijd verliest in de Geert Timmer bocht, de machine moet hier van de ene naar de andere kant gegooid worden en dat wordt blijkbaar moeilijker naarmate de wedstrijd vordert. Op de vloeiende delen verbetert Erik zijn sectortijden nog wel, maar alle bochten waar hard moet worden ingestuurd zien we oplopende tijden. Aan het einde van de zesde ronde stuurt Erik zijn machine de pitstraat in. Erik:“Ik had een goede start en kon goed meekomen, in de eerste ronden kon ik van de spray bijna niets zien op het rechte eind, ik kon dus niets anders doen dan de rijder voor me goed in de gaten houden en zijn rempunten over te nemen om uit de problemen te blijven. Na een paar rondjes lag het veld wat verder uit elkaar en kreeg ik een beter gevoel voor wat betreft de omstandigheden. Terwijl ik aan de ene kant steeds wat harder ging, kreeg ik aan de andere kant steeds meer problemen met mijn hand. Aan het einde van de 5e ronde deed het echt zoveel pijn dat ik niet meer het gevoel had mijn gas nog goed te kunnen doceren. Dat is iets wat zeker in de regen heel belangrijk is. Ik kon niets anders doen dan de machine naar binnen te sturen, jammer want ik kon zeker voor wat betreft de grip nog een heel stuk sneller.”

Aan het einde van de racedag kunnen we de balans opmaken. Deze eerste racedag na de zomerstop was voor Erik een meetpunt voor het herstel van zijn handblessure. Zijn fysiotherapeut had al voorspeld dat de racedag te vroeg zou komen om de hele dag probleemloos te kunnen rijden. Dit bleek in de wedstrijd ook wel te kloppen, na 5 rondjes belasting was de koek op. Met deze wetenschap moeten we helaas concluderen dat het geen zin heeft om over twee weken te starten in Hockenheim. De eerstvolgende wedstrijd zal pas weer begin oktober zijn, dit is dan meteen de laatste OW cup van het seizoen. Het doel is dan compleet fit aan de start te verschijnen zodat we het seizoen een mooie afsluiter kunnen geven.

Tevens zullen we op de laatste racedag het resultaat van onze KiKa actie bekend maken, we zitten op dit moment in de buurt van de € 1000,-